Feb 21, 2016

What lies beneath... - Best of Week 2 или за чията, авокадото, ряпата, зеленолистните и пролетта

Въпреки широкоразпространените твърдения за полезността на закуската, има и редица проучвания, които доказват точно обратното. Моят личен опит вече почти 15 години също е в тази посока, като ограничавам закуската единствено до чай с мед и лимон, ябълка или фреш. Сравнително скоро и случайно попаднах на чията - суперхраната от времента на ацтеките и маите. Чията е изключително полезна със съдържанието си на антиоксиданти, фибри, омега-3 мастни киселини. Важна характеристика е, че способства за по-бавното усвояване на глюкозата, като контролира нивото на кръвната захар и увеличава транзитното време в червата. Тайната е в качеството й да задържа вода - до 12 пъти повече от обема й, на което се дължи и гелообразното усещане, когато я накиснете във вода или кисело мляко. 3 лъжици чия са достатъчни за ден, а добавени в закуска с плодове дълго време след това няма да усетите глад.

Тъй като пролетта наближава е важно да заредим поизчерпаните запаси от витамини и антиоксиданти със зеленолистни. Зелената вълна, инициатива на любимата ми нутриционистка Надя Петрова, е актуална всеки сезон - прочетете повече тук и се убедете в неизброимите ползи на зеленолистните. Тези дни ежедневно залагам на "преходна" салата от зимата към пролетта, която включва настъргана ряпа, зелена салата и кедрови ядки. Червената ряпа е богата на фолиева киселина, калии, фибри - все полезни неща за бременната. Понякога добавям авокадо, когато не го пасирам на сос гуакамоле със сушени домати, лимон, чесън, зехтин и подправки. Обожавам авокадо и се стремя да е неизменна част от менюто ми. За многобройните му ползи тук.

Попай нарекох най-вкусното ястие от тази седмица, което включва спанак, пресен чесън и лук, ориз и киноа, както и няколко яйца на очи за финал. За да се запазят качествата на зеленолистните най-добре е да се консумират сурови и пресни. Когато ги включвам към ястия се стремя към ограничена топлинна обработка (в случая само с печене). Твърдо съм против ползването на замразени зеленчуци.
Брашното от лимец е задължителната съставка на моите хлябове. Причината е, че е запазил отличните си свойства, съдържанието на глутен е ограничено, няма ГМО и подобрители, по-вкусен е от бялото брашно, същевременно спокойно го замества на 100% в продуктите (не е нужно да се смесва с други брашна). Гевречетата от лимец (с ким) направих по рецепта от нета, но се получиха по-твърди от очакваното. За това и спретнах бърза крем супа от грах, отново без млечни добавки. Комбинацията се оказа повече от успешна - важното е супата да бъде добре овкусена с кимион, чесън и лимон.

Ябълковият пай е лесен начин да оползотворите изостаналите ябълки. Правя го с много, много ябълки, почистени и нарязани на кубчета. Може да бъде направено и във форми за мъфини, като цялата рецепта включва две яйца, разбъркани със захар мусковадо, добавено кисело мляко със сода, брашно от лимец, ябълки, орехи, канела :)

No comments:

Post a Comment

Every comment is a reflection of my inspiration and I'm appreciating it!