Yoga Talks: Едно пътуване към себе си със Сани Жекова

August 24, 2017

За първи път срещнах Александра Жекова на представяне на HM Conscious Exclusive. Само след няколко разменени думи вече си говорихме за устойчивост, осъзнатост и йога и ми стана ясно, че изборът й за лице на колекцията изобщо не бе случаен. Сани, както приятелите я наричат, се оказа не просто популярната звезда от екрана, най-добрата българска сноубордистка, олимпийски състезател, но и човек, потопен дълбоко в източната философия и йогистката практика. Поканих я да бъде вторият ми гост в Yoga Talks, първо, защото малцина познават тази й страна и второ, защото е истински вдъхновяващо как активен спортист инкорпорира йога в ежедневието си.

Йога не е олимпийски спорт, но все повече атлети я практикуват. Науката потвърждава, че благодарение на йогисткото дишане капацитетът на белите дробове и издържливостта дори при опитни спортисти се увеличават значително. Кога включи йога в твоя режим и как повлия върху твоето представяне?

За мен йога е философия, път, начин на живот, който не само спомага за вътрешния ми баланс и проявите му във физическото тяло, но и повежда душата ми на едно пътуване към божественото, към мъдростта, радостта, любовта, разбирането за живота и света изобщо. Едно пътуване навътре към себе си, към финното тяло.

В елитния спорт, изправен пред безброй предизвикателства,възходи и падения, рано или късно атлетът достига до предела на физическите и техническите си възможности и започва да търси начини да си помогне и да се усъвършенства по друг начин. Започва да търси начини за въздействие и цялостно функционално укрепване на тялото и психиката, започва да търси тъй важния баланс във всичко. Именно така и аз започнах да търся. Странното е,че за първи път отидох на практика по йога с една приятелка преди повече от 13 години, но уви тогава, заради младостта си не разбирах основните идеи в учението, не познавах различните видове йога и системите и, затова и не се задълбочих в практиката. На по-късен етап търсейки себе си и силата в мен, в труден период от житейския си път, прочитайки известно количество книги за лично усъвършенстване, психология, философия, езотерика, религия и зачитайки древни ведически текстове, сякаш намерих своят път или поне тръгнах по този, който ми донесе хармония и радост. Ползите от дълбочината на дишането чрез Пранаяма, Мудра и Дхарана са за контрол над петте прани и ума. Защото умът без прана е буквално като птица без криле...  

Способността да изчистиш блуждаещата си мисъл и да бъдеш с наслада, съзнателно ”в момента” е много важна и е основен ключ към щастливия живот. Ползите от прилагането на дихателни техники са големи, това е безспорен факт и съответно и аз се старая да ги прилагам в работата си ежедневно. Но това не е всичко:) Оказва се, че чрез различните спортове, които практикуваме сред природата и четирите елемента, също можем да достигнем до състояние на просветление...да изпитаме петия елемент-праната, да събудим жизнената сила. Винаги когато спортуваме, играем, танцуваме, пеем или се занимаваме с творчество (64те изкуства) Кундалини се проявява под формата на Прана, Апана, Вяна, Самана и Удана...тогава издигаме духа си точно на онези нива, на които постигаме цялостност с вселената и просветление...а Кундалини е дарителка на всички сили, тя е божествена статична и динамична енергия. Всичко това в комбинация с ежедневна йога практика укрепва цялостно костната система,мускулатурата и най-вече духа, защото развиваме издържливост и концентрация.
• Ти си много екстремна и динамична натура, обичаш предизвикателни и скоростни спортове като параглайдинг и кайтсърфинг, и човек трудно може да си те представи застинала в асана на постелката. Какъв вид йога предпочиташ да практикуваш – такава, която те прави по-гъвкава и издържлива или такава с акцент върху концентрацията и вътрешния фокус? 

Така е, но за мен спорта е вид медитация (хатха,кундалини), за мен времето прекарано в съзерцание в планината е (пранаяма, дзен), който изчиства и засилва моят фокус и ме свързва с Гоя, а всички асани, които ежедневно използвам дори в подготвителния си режим (аштанга, хатха, бикрам) развиват гъвкавостта и издръжливостта ми...Тантра пък е всичко останало, което прилагам в ежедневието си, тъй като за мен всяко действие е ритуал, а любовта е проявена към всичко и всеки е универсална (свързана с енергията на вселената).

 • За много жени твоите умения, сила и смелост са много далечни, резултат от непосилни тренировки. Какви достъпни упражнения от твоята йога практика би препоръчала? Кои асани намираш за най-предизвикателни и сложни? 

Не тренирам много, а достатъчно, за да бъде тялото ми издръжливо, силно, функционално и гъвкаво. Освен това от известно време наричам своята “тренировка” практика, защото тя усъвършенства цялото ми същество. За съжаление в следствие на няколко спортни травми в тазобедрената става, лакетната става, коленните стави,глезенната става и долната част на гръбнака много от асаните предтавляват истинско предизвикателсто за мен и не успявам да ги изпълня перфектно. Но в йога няма правилно и неправилно! Тя е път, философия, разбиране, приемане! Красотата е вътре в нас и когато я приемем,тя започва да придобива външен облик...

 • За разлика от спорта, в йога няма състезателен елемент, сравняване с другия, а само обръщане навътре, откриване на истинското аз. Какво откри за себе си чрез йогата? Смяташ ли, че тя допринася да си по-балансирана, осъзната и добра в ежедневието си? 

Винаги съм разглеждала пъстрата си състезателна кариера като път на личностно усъвършенстване и вярвам, че състезанието е вътре в мен и във всяка една от нас.Чрез моя спорт, изискаващ специфична подготовка, технически умения и голяма доза кураж, научих много за себе си. Научих, че куражът в нас се пробужда не в отсъствие на страха, а когато сме лице в лице с него! Той е решение,че има нещо по-важно от страха, който изпитваме..Защото и мен понякога ме е страх и аз съм крехка, ранима и уязвима, като всяка една от вас...и аз плача, и аз бедствам в личния си живот и на мен ми се случват тъпотии, но силата е в духа, в ума, в сърцето, във връзката ни със земята и с енергията на всякъде около нас! Ние сме това, което си мислим, че сме, вселената е просто рефлектор на нашите мисли, а ежедневието - тяхното проявление. 
Прегръщам ви и ви изпращам любов! Намасте!
Images: alexandrajekova.com, edgycuts

You Might Also Like

0 коментара

Every comment is a reflection of my inspiration and I'm appreciating it!