Feb 13, 2016

What lies beneath... - Best of Week1 или за нахута, цвеклото, киноата, нара, простите ястия и ползата от тях

Като дългогодишна вегетарианка често ме питат какво ям, дали не изпитвам някакви липси или носталгия по пържолите. Истината е, че вегетарианската кухня е цяла една вселена и предлага изключително разнообразие от аромати вкусове, за които не съм и предполагала. Преимуществата за здравето от консумацията на плодове, зеленчуци и ядки са неизброими, а удоволствието от това да се храниш с истинска храна, богата на нутриенти, е несравнимо. Ето защо ми се иска да предложа няколко прости ястия от моята кухня, които можете да приложите с лекота и във вашата. Ще включите рядко използвани съставки, които съдържат редица ползи и ще ви помогнат да се чувствате по-добре. Промяната обикновено започва с малки крачки и е нужно само вдъхновение и желание за експерименти. 

Веганските дипове умело заместват млечни продукти и майонезени разрядки, варенето е сведено до минимум, за да се запазят качествата, ядки и бобови се накисват, за да се освободят инхибиторите. В комбинация с домашен хляб от лимец с минимално съдържание на глутен, осигуряват пълноценно хранене, богато на протеини, витамини и други ценни вещества. Тази седмица подчиних на ярките цветове на продуктите в кухнята, за това и основата на диповете бе нахут и червено цвекло. 

Нахутът е една от най-ранно култивираните култури, познат по нашите земи от времето на елините. Като бобово растение е добър източник на белтъчини, фолиева киселина, витамин Е, цинк. Смятан е за афродизиак от древните египтяни и от арабите. Има нисък гликемичен индекс и е подходящ за диети. Любимият ми дип с нахут е хумус, като предварително накисвам нахута за 24 часа. След това го варя за 20-тина минути, добавям чесън, кимион, сол, 2-3 лъжици тахан, както и вода от варенето и лимон. Всичко се пасира в блендер, гарнира се с копър или слънчогледово семе. 

Червеното цвекло е кореноплод, който е известен с пречистващите си свойства. Препоръчва се при анемия, за нормализиране на кръвното, за детокс, тъй като премахва от тялото токсини и тежки метали, чисти черен дроб, жлъчка и бъбреци. Обичам го във фреш с морков и ябълка, но сварен на пара се оказа чудесна база за дипове. Червеният хумус е именно с малка глава червено цвекло, нахут, сушени домати, чесън, тахан, зехтин и подправки. Друг фантастичен дип, приготвен в блендър, е с глава червено цвекло, орехи, чесън, зехтин и подправки.
Може би повечето от вас са чували и опитвали суперхраната киноа, най-вече като добавка в салати по ресторантите. Киноата е също древно растение, култивирано в Южна Америка преди хилядолетия. Противно на очакванията киноата е семе, а не зърно (и е без глутен), и притежава полезни свойства сходни на тези на редица листни зеленчуци като спанака. За вегетарианците е особено важна като източник на пълноценнен протеин, съдържаща незаменими аминокиселини като лизин и големи количества калций, фосфор и желязо. Моята любима рецепта с киноа е за пълнени чушки, като сварената киноа (вари се за 10-15 м.) се допълва със задушени настъргани тиквички и подправки в плънката. Ястието е изключително свежо, питателно и полезно. 

По принцип не съм голям фен на супите, но тази седмица преоткрих добрата стара крем супа и то във вегански вариант. Сварени 3 картофа, морков, вода, скалидка чесън, кимион, сол и зехтин се пасират до фантастичен кремообразен завършек. Без никаква нужда от сметана, прясно мляко, сирена. Съвършено простите ястия са лесно усвоими и доставят бързо нужната енергия, без да затормозяват излишно организма. 

Напоследък фрешовете се предлагат на всеки ъгъл и мнозина прибягват до тях, като здравословната доза всеки ден. Важно е да се знае обаче, особено от тези, които се хранят нормално, без ограничения и диети, и приемат фреша като допълваща напитка, че плодовите сокове рязко дигат кръвната захар, поради концентрацията си. Следователно не са особено диетични, а и не съдържат фибри, които да подпомагат перисталтиката както самите плодове. За да има полза от витамините в тях трябва да се приемат или поне 30 мин преди ядене или 2 часа след ядене, а не успоредно или като завършек. Фаворитът във фрешовете тази зима ми е нара, който е плода с най-много антиоксиданти. Изтисквам го на стандартна цитруспреса заедно с портокали, мандарини и грейпфрут.

За финал - десертът не е толкова здравословен, но пък е максимално оптимизиран за чийзкейк, без да се включват прекалено много ядки и екзотични заместители като при веганските варианти, нито пък един куп сирена и яйца като при най-разточителните други варианти. Кремът е комбинация от 1 сметана, 2 крема сирена и захар мусковадо, а блатът от трошени обикновени бисквити, орехи и масло, сладкото – задължително домашно, направено с много любов :)

No comments:

Post a Comment

Every comment is a reflection of my inspiration and I'm appreciating it!