Jun 11, 2013

What lies beneath - Движението (2) "Everybody wants to live forever, but nobody wants to grow old"

„Всеки иска да живее дълго, но на никого не му се остарява." - ДЖОНАТАН СУИФТ

Както обещах в предходен пост от What lies beneath…. днес ще ви запозная с два комплекса с упражнения, които ще ви отнемат минимално време и усилия, но с постоянство и воля при практикуването им, ще бъдете заредени с неподозирана енергия и жизненост. Специфичното и за двата комплекса е, че оказват силно въздействие върху ендокринната система, жлезите с вътрешна секреция и съответно върху хормоналния баланс, който е една от най-важните предпоставки за здрав, пълноценен и дълъг живот.

И двата комплекса се опират на източната философия, йогата и на разбирането за седемте енергийни центъра, наричени чакри. Седемте чакри управляват седемте жлези с вътрешна секреция, а те от своя страна управляват всичките му функции, включително и процеса на стареенето. Първата коренна чакра се намира в основата на гръбначния стълб; втората поясна (или сакрална) чакра се намира в долната част под пъпа; третата е чакрата на слънчевия сплит; четвъртата чакра е на сърцето; петата чакра се намира в областта на гърлото, щестата е разположена между веждите; седмата теменна чакра се намира на върха на главата. В здравия и млад организъм всички тези чакри се въртят с голяма скорост и позволяват на жизнената сила, прана, да тече нагоре по ендокринната система. С напредването на годините, наслагването на емоционални травми и неправилния начин на живот и хранене, въртенето на част от чакрите се забавя, водейки до нарушения в съответната част на тялото,а при друга част от чакрите се забързва, водейки до нервност, тревожност и изтощение. Възстановяването на хармоничното и нормално въртене на тези центрове е един от най-бързите и ефективни начини да поддържаме младостта, здравето и жизнеността си. От чисто спортна гледна точка упражненията са изометрични, могат да се правят без никакви специални уреди, навсякъде и по всяко време, и спомагат за задравяване на мускули и стави, подобряват на общата гъвкавост, издържливост и тонус. Ефектът от ежедневното практикуване на тези двата комплекса обаче надхвърля ползите от всякакви други упражнения, защото оказва цялостно интегрирано въздействие върху функционирането на вътрешните органи и върху енергийния баланс.

Петимата тибетци 
Петимата тибетци или Петте ритуала на младостта и жизнеността са система от сравнително елементарни, изпълващи с енергия упражнения, произлезли от Хималаите и доста сходни с някои от асаните в йогата. Питър Келдър - британски офицер, който ги усвоил в будистки манастир в Тибет, е първият, който пише през 1939 г. за тибетските тайни на извора на младостта (онлайн версия на книгата му тук). Упражненията нормализират и хармонизират въртенето на чакрите и в резултат се наблюдават ефекти като подмладяване, изглаждане на кожата, подобряване на паметта и зрението, неизчерпаема енергия, отслабване, облекчаване на болки, подобряване на самочувствието и настроението. 

Всеки от ритуалите трябва да се изпълнява по 21 пъти, след което се преминава към следващия ритуал. Като начало, обаче, е добре да се започне с по-малък брой повторения, тъй като всяко пренапрягане би имало обратен на желания, а понякога дори детоксификационен ефект в началото. Препоръчително е да изпълнявате ритуалите сутрин или вечер, по едно и също време, като не си позволявате да пропускате повече от един ден на седмица. Всички ритуали са еднакво важни, и трябва да се изпълняват в посочената последователност. Дишането трябва да бъде дълбоко и ритмично както по време на изпълнението на даден ритуал, така и по време на почивката между две повторения на този ритуал.

За 6 месеца ежедневна практика с 21 повторения мога да кажа, че вече трудно си представям как мога да започна деня без тях. Отнемат ми не повече от 15 минути сутрин, но ефектът върху цялостния тонус и върху физиката е доста по-впечатляващ в сравнение с коремни преси или лицеви опори, които практикувах преди това. Цялата тренировка може да откриете тук.

Сурия Намаскар
Сурия Намаскар или Слънчевият Поздрав е разпространена комбинация от асани, която укрепва, разтяга и тренира почти всички основни мускули, масажира, детоксикира и стимулира почти всеки органи на човешкото тяло, придава гъвкавост на гръбначния стълб и балансира активността на физическата и менталната енергия. Комплексът повдига тонуса, подобрява настроението, увеличава работоспособността, преодолява проблеми със съня. 

Сурия намаскар се състои от 12 последователно изпълнявани ритмични движения, съчетани с контролирано дишане, които правят тялото силно, еластично и гъвкаво и тонизират всяка негова част. В рамките на 15-20 минути комплексът може да се изпълни 5-6 пъти (първо с десния, после с левия крак), като ритмичността може да варира в зависимост дали искате да наблегнете на загряването или разтягането. Съществено е да се фокусирате върху последователността от пози да успокоите и синхронизирате дишането с ритъма на изпълнение на комплекса. Цялата тренировка може да откриете тук.

И при Петимата тибетци, и при Сурия Намаскар, акцентът върху дишането е изключително важен, защото без правилно дишане по време на упражненията, реално техния добавен ефект се минимизира и получавате в резултат само една лека сутрешна разгрявка. При правилно дълбоко дишане и концентрация върху усещанията на собственото тяло, и двата комплекса ще ви направят много по-енергични, издържливи, гъвкави и силни. Отслабването е страничен ефект, функция на правилното дишане по време на упражненията и особено подсилено при здравословен хранителен режим или детоксикация. Ако обаче очаквате само от 10-15 минути упражнения и обилно хранене да свалите килограми, по-добре добавете и поне по 30 мин. кардио тренировка на ден – бързо ходене пеша, каране на колело, тичане и др. 

Който и от двата комплекса да изберете да практикувате, трябва да бъдете упорити и постоянни. В началото на част от вас могат да ви се сторят трудни, на други пък – прекалено лесни. С времето и практиката се навлиза по-дълбоко в упражненията и започвате да усещате истинското въздействие върху тялото ви. Мнозина очакват моментален ефект от упражненията, моментален ефект от диетата, моментален ефект от всяко положено усилие. Трудно се осъзнава, че ефектът идва с натрупването и при всеки е индивидуален, в зависимост от хранене, физическа форма, предразположености. Сигурна съм, че 15 минути физически усилия на ден са напълно възможни и постижими за повечето от вас – точно както и с храненето, всичко е въпрос на нагласа, желание и избор да се погрижим за себе си.

1 comment:

  1. "Комплексът за красота и дълголетие" :.Беше моето вдъхновение преди няколко години. Всичко е точно така, както е написано. При мен маше невероятен ефект върху психиката и тялото. Мога да предположа кое е следващото вдъхновение ;)

    ReplyDelete

Every comment is a reflection of my inspiration and I'm appreciating it!